BHS ENG

Intervju: Žene su veliki kreativci!

Ako su aktivnosti strateški vođene i bazirane na detaljnom uvidu u strukturu i potrebe tržišta, uz kreativnu podršku, uspjeh ne bi trebao izostati.

BiH kompanije i brendovi su još u fazi spoznaje stepena moći digitalnih medija i generalno važnosti promotivnih oglašavačkih kampanja. Još se borimo da skrenemo pažnju koliko je bitno investirati u ove segmente, koje često doživljavaju kao irelevantne ili tercijarne. Postoji problem percepcije digitalnih medija kao povoljnih u odnosu na druge što rezultira neadekvatnim budžetiranjem, ili pak da je ulaganje u poslovnu komunikaciju rasipanje sredstava. Navedeno naš zadatak čini još izazovnijim u pogledu kreativnih rješenja. Potrebna je dodatna edukacija i involviranost kompanija u komuniciranje,  jer ono u konačnici donosi brojne pogodnosti za proizvodnju, rast i razvoj.


Ugledni novinari specijalizovani za marketinšku industriju, na reviji BalCannes koja se održava u okviru Weekend Media Festivala u Rovinju, ocijenili su kampanje koje su obilježile proteklo razdoblje, i ostati će zapamćene po originalnosti, kvaliteti izvedbe i tržišnoj uspješnosti. Među 25 najuspješnijih našle su se čak dvije kampanje agencije McCann Sarajevo - „Ljubičanstveno“ osmišljena i realizovana za kompaniju Violeta, i projekat ''Bubamara'' rađen za kompaniju Coca-Cola.


Tehnološka evolucija kojoj čovječanstvo svjedoči posljednjih godina, vrijeme Interneta i web komunikacija, sastavni je dio profesionalnih i privatnih života širom svijeta. Sve novo, pa i komunikacija, zahtjeva nove generacije stručnjaka iz različitih oblasti, istovremeno podrazumijeva i nove konzumente marketinških poruka odnosno novi pristup prilikom obraćanja i privlačenja pažnje javnosti. O karakteristikama moderne komunikacije, njenim kanalima i značaju agencijskog poslovanja razgovarali smo sa Vesnom Vlašić Jusupović, direktoricom agencije McCann Sarajevo, koja je dobila brojne nagrade za poslovne rezultate i učestvovala u zanimljivim projektima.


Pod zastavom globalne McCann agencije, jednog od najvećih svjetskih agencijskih lanaca, u osam zemalja jugoistočne Evrope djeluje kao I&F McCann grupa. Međunarodna grupacija posluje u 180 gradova u više od 120 zemalja. Dobitnik je preko 400  nagrada na međunarodnim, regionalnim i domaćim festivalima, od kojih najznačajnije u oblasti advertisinga: Zlatni i Bronzani Lav na festivalu u Kanu (Cannes). Sarajevski McCann je mjesto susreta kreative i praktičnosti gdje produkcija velikih ideja prevazilazi pojedinačne medijske kanale kao ključ razvoja uspješne komunikacije. Kao dio I&F McCann Grupe, u BiH je prisutna od  1997. godine.


‘’Radimo pod okriljem regionalne, ali svi smo deo  međunarodne grupacije McCann Worldgroup koju čine različite kreativne, medijske i digitalne agencije. Ubrzo ćemo u BiH slaviti 20. rođendan kao McCann kreativna agencija. To podrazumjeva kreiranje strateške komunikacije za klijente ili određene usluge koje oni nude, vođenje brendova, vizualiziranje i pokrivenu digitalnu komunikaciju, odnosno ATL medijsku komunikaciju koja predstavlja sve primjetno, BTL gdje spadaju sve druge aktivnosti poput promocija, sponzorstava, različitih događaja i PR. Imamo veliku globalnu ekspertizu, a jaka uvezanost kompletne naše mreže je prednost za projekte jer prolaze filter međunarodnog iskustva sa jakom regionalnom podrškom i lokalnim znanjem i talentima’’, objašnjava direktorica Vlašić Jusupović dok nastavlja priču o današnjem pristupu kupcu poznatijem kao ‘’Storytelling’’.


Riječ je o konceptu baziranom na ljudskoj psihologiji koja pored konzumentskih, želi zadovoljiti i spektar socijalnih potreba. Zato je bitno znati na koji način, ne samo kreirati sadržaj, nego stvoriti priču koja će ljude motivisati da djeluju. Iako je kupcu primarno važan kvalitet, on istovremeno voli i brandove koji imaju dušu, voli napetost, dramu, heroizam i akciju, empatičan je…  Dobar “storytelling” osigurava sve pomenuto, privlači i zadržava pažnju.


Mnogi uspješno realizovani projekti, za koje ste i nagrađeni, su iza vas. Kakvi su utisci?

Za nas u agenciji sve nagrade, posebno iz oblasti struke predstavljaju vrhunsku motivaciju, a klijentima uvijek imponuje da rade s nagrađivanom agencijom, koja ima dokazanu kvalitetu. U isto vrijeme to ne smije biti nešto na čemu gradimo uspjeh jer je naš stalni fokus osmisliti i realizirati uspješan projekt, za koji nagrade dolaze kao šlag na tortu. Trenutno radimo na mnogim novim projektima, njegujemo postojeća partnerstva i naš rad podrazumjeva spektar aktivnosti. Samo jedan od uspješno realizovanih projekata, na koji smo vrlo ponosni vezan je za brand Pan iz Carlsbergovog portfolija, pod nazivom “Tri na tri”. Na ovaj dvodnevni košarkaški turnir reagovale su čak i svjetske asocijacije koje se bave takvim vrstama projekata sa intencijom da nas uvrste u svoje mreže turnira. Naravno mi ne idemo tim putem ali je to dodatno svjedočanstvo kako putuje vijest o odličnoj atmosferi, krcatim tribinama, svaki segment je bio pokriven - od nagrađivanja učesnika do različitih pratećih aktivnosti, igara, nagrada za publiku. Sve je dodatno bilo zaokruženo kroz PAN digitalne kanale.


Na reviji BalCannes u septembru u Rovinju ste bili jedina agencija iz BiH koja se našla među pet najuspješnijih agencija iz regiona i to sa dvije kampanje. Kakva su iskustva u realizaciji priča rangiranih među 25 najboljih?

“Ljubičanstveno” je bio izazov. Radili smo na kreativnoj strategiji za tri nova proizvoda: detrdženata za suđe i veš i omekšivača za veš kompanije Violeta, regionalnog lidera  u proizvodnji higijenskih potrepština. Brend „Teta Violeta" je ranije egzistirao na tržištu, a naš cilj je bio približiti ga široj populaciji. Sa glumicom Jasnom Žalica, zaštitnim licem ovog branda ispričali smo priču na sasvim drugačiji način. Željeli smo promijeniti tradicionalnu sliku i personifikaciju žene kao konzervativne domaćice i udahnuti joj novi, duhovit i istinski karakter blizak svijetu i vremenu u kojem živimo. Kreirali smo web serijal, kratke humoristične epizode. Teti Violeti smo dali funkciju savjetnice, ozbiljne žene i profesionalke, što joj je na izvjesni način dalo kredibilitet da savjetuje i potrošaće. U epizodama ima muža i dva sina, tatu, a za komične situacije zadužen je glumac Milan Pavlović, kao njen brat, vječni student koji se u prvoj epizodi doseli i ostane kod nje. Reklame smo kreirali kao niz humorističnih situacija, a da bismo sve zaokružili kreirali smo i web portal na kojem je niz praktičnih savjeta, blog itd. Ime kampanje asocira na zaštitnu boju kompanije i sinonim za fantastične rezultate koji se postižu upotrebom proizvoda. Uspjeli smo implementirati termin “ljubičanstveno” u svakodnevnu komunikaciju, a to je uticalo i na poslovne rezultate Violete.  Rezultati kampanje ''Ljubičanstveno'' se ogledaju u tržišnoj zastupljenosti ovih proizvoda. Od januara do septembra  ove godine  detrdženti za suđe ostvarili su 8% ukupnog tržišnog udjela, dok su u periodu od maja do septembra  deterdženti za veš ostvarili 13,5%, a omekšivači za rublje 12% tržišnog udjela.

Drugi naš  projekat koji je ušao u top 25 kampanja na ovogodišnjem BalCanessu je “Bubamara  - Linije koje nas spajaju” realiziran  za Coca-Colu.  To je bio izazov za kompletan McCann lanac da uz pomoć Coca Cole ponudi i producira fudbalske priče povodom Svjetskog prvenstva u fudbalu. Sve naše kancelarije širom svijeta su nominovale priče sa dozom zajedništva i pozitivnih ljudskih vrijednosti. Jedna od 6 realiziranih je i naša, koju je predstavljala prvu lokalnu produkciju ikada rađenu za Coca- Colu u BiH. Radili smo sa vrhunskim  saradnicima poput režisera Danisa Tanovića. Ovaj projekat priča univerzalnu priču o pozitivnim vrijednostima. To je priča o čovjeku koji je tokom perioda najvećih ratnih stradanja crtao linije koje su djecu spajale, linije fudbalskog terena, za razliku od svih onih koji su tada crtali isključivo linije razgraničenja, mržnje i netrpeljivosti. Djeca su bila redovna na treninzima i gradila prijateljstva, ljubav prema fudbalu, i najbitnije osjećaj zajedništva.

Pored pomenutih projekata, za našu agenciju je značajno da ima klijente s kojima sarađujemo u kontinuitetu i radimo servisiranje svih njihovih potreba u smislu kreativnog razvoja. Izmedju ostalog kreiramo celokupnu komunikaciju za Raiffeisen banku. 


Od ove godine ste počeli saradnju i sa Konzumom, sa kojim planirate realizaciju velikog novog projekta. O čemu je riječ?

Radimo na razvoju kreativnog koncepta za podbrand u okviru njihove robne marke Kplus. Riječ je o interesantanom projektu ‘’Tradicija moga kraja’’ za istoimeni brand, koji ima za cilj da popularizira lokalnu proizvodnju i omogući lokalnim proizvođačima da svoje proizvode plasiraju u najvećem trgovačkom lancu u BiH.


Koliko zaposlenih osmišljava i realizuje sve projekte na kojima radite?

Unutar sektora “Usluživanje klijenata”, “Kreativni odjel”,  PR i “Digitalni” i “Produkcijski Odjel” imamo 20 zaposlenih, sa potencijalom širenja naročito digitalnog i PR odjela, jer se tržište kreće u tom pravcu. Tu je i stalna edukacija postojećih kadrova. Naš tim čini više iskusnih menadžera unutar svih segmenata poslovanja, a svakako pružamo šansu  i mladim kadrovima koji unutar naše agencije imaju savršenu priliku za osobni razvoj i profesionalnu edukaciju.


Kako je biti uspješna poslovna dama i direktorica u bh. okruženju?

Interesantna i za nas pohvalna činjenica jeste da imamo puno dama na istaknutim funkcijama. To nas ujedno izdvaja od drugih agencija koje pretežno imaju muškarce na liderskim pozicijama. Naše agencije u Albaniji, Makedoniji, Srbiji, Crnoj Gori i BiH imaju žene direktorice. Smatram da žene razmišljaju na mnogo slobodniji način, ležernije su u komunikaciji, a čvršće u stavovima od muških kolega, što je poprilično dobro za menadžment jedne agencije. Nije jednostavno izboriti se u muškom svijetu, ali to za nas rade dobri projekti i finalni proizvodi kao svjedočanstvo o našim uspjesima. Mislim da generalno prolazi doba kada se ženu posmatralo konzervativno, kao nekoga ko ne može da se istakne. Čak smo i mi u BiH izgleda prevazišli tu barijeru i način posmatranja. Možda je razlog specifična industrija u kojoj djelujem. Žene su veliki kreativci, isto tako mogu vrlo uspješno balansirati poslovne i privatne obaveze. Imamo puno zaposlenica majki koje uspješno rade svoj posao. Iskustvo majčinstva im čak dodatno pomaže u kreiranju komunikacije za brandove za djecu ili domaćinstvo i sl.


Kako ste uz odabranu profesiju umjetničkog senzibiliteta, studij književnosti, designa i muzike, završili u managementu, advertisingu, i koje osobine su potrebne za uspješne rezultate?

Tokom i nakon studija sam intenzivno surađivala sa stranim organizacijama i nevladinim sektorom, odlično sam govorila engleski jezik i uvijek sam imala potrebe za komunikacijom sa različitim ljudima i kreiranjem projekata koji nisu isključivo vezani za ono za što sam se opredjelila da bude moj akademski obrazovni put.  Radila sam na nekoliko projekata u potpuno različitim branšama istovremeno.  To su faktori zahvaljujući kojima sam dobila svoj prvi posao u UNHCR-u koji je u momentu tražio osobu vještu u komunikacijama, a istovremeno sa umjetničkim bekgroundom. Počela sam raditi u odjelu za PR i to su bili prvi koraci, naučila sam šta znači komunikacija, ostvarila prve kontakte sa medijima. Nakon toga sam počela raditi kao marketing menadžer na uspostavljanju URBAN BAG magazina za mlade. Kod svega što sam radila uvijek je bila bitna doza kreativnosti, ideja i da se osmisli nešto na neki način novo i neviđeno, ili nerealizirano bar na našem tržištu. U to vrijeme koncept marketinških agencija u BiH je tek uzimao maha i za mene je bilo vrlo interesantno kada sam dobila poziciju Account Managera u mladoj agenciji u razvoju, gdje mi je data prilika da učim kroz posao.  Moje pomenute sklonosti i osobine logičara i praktičara, te konciznost u radu pokazale su se idealnim miksom potrebnim za posao kojim se danas bavim.


Nakon dugogodišnjeg iskustva koje poruke možete dati poslovnim partnerima?

U skladu sa McCann geslom “Truth Well Told”  - bilo šta što treba biti ispričano, bez obzira koliko je sjajno i vrhunsko, ne može doprijeti do ljudi ukoliko iza njega ne stoji istina o brendu, konzumentima i osmišljena komunikacija.. Prezentacija konciznih, jasnih i istinitih podataka na zanimljiv i javnosti prihvatljiv način je ležeran i posredan način utjecaja na formiranje stavova i navika potrošača. Poruka za sve koji vode biznis je da više investiraju u komunikaciju i promovisanje svojih usluga i proizvoda jer bez toga su neprimjetni uprkos vrhunskom kvalitetu, pogotovo na današnjem, prezasićenom tržištu proizvoda i usluga. Pod ovim okolnostima samo je kvalitet komunikacije taj koji vas izdvaja. Moja poruka svima je da prepuste profesionalcima da rade svoj dio posla a mi smo uvijek radi dati savjet, pomoći klijentu I osobito pronaći načine da uspiješno komuniciramo čak I sa ograničenim budžetima. Svaki novi zadatak za nas je izazov I jedini cilj nam je pronaći modus i  komunicirati na takav način koji će u konačnici rezultirati maksimalnim benefitima za naše klijente a i za nas kao agenciju. Tu smo da zajedno rastemo!


Intervju objavljen u novogodišnjem dvobroju Poslovnih novina. Razgovarala: Iskra Tafro